Een huisstijl is de visuele identiteit van een organisatie.

Een belangrijk en toonaangevend element in de huisstijl is het Logo. Echter denken veel ondernemers dat een logo voldoende is. Maar een huisstijl bestaat uit veel meer elementen zoals; logo, naam, kleur, lettertype, visuals en vorm (vlakken/curves en opmaak). Als deze elementen consistent worden gebruikt in presentaties, op briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, offertes, advertenties, website en ga zo maar door, zorgt de huisstijl voor herkenning en dus vergroting van je naamsbekendheid. Tevens kun jij je met jouw huisstijl onderscheiden van de concurrent!

6 tips!

Tip 1:

Een huisstijlhandboek, de perfecte ondersteuning! Hierin staan richtlijnen voor het gebruik van de huisstijl elementen op de verschillende dragers. Een huisstijl die op elk niveau in de organisatie is doorgevoerd, kan ervoor zorgen dat er efficiënter gewerkt wordt; de opmaak van brieven, offertes, mails en facturen staat dan vast. Bovendien is dit vooral erg handig als de huisstijl door meerdere medewerkers wordt gebruikt.

Tip 2

Sta je aan de beginfase van de opstart van jouw bedrijf? Of verdient jouw bedrijf of het bedrijf waarvoor je werkzaam bent een frisse, nieuwe look? Dan kan het helpen om duidelijk in kaart te hebben welke boodschap je als bedrijf uit wil dragen, wie of wat wil je als organisatie zijn, hoe onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrent en wat is de doelgroep? Deze vragen helpen bij het vormen van een duidelijke briefing en maken het gemakkelijker voor de ontwerper om een beeld te schetsen.

Tip 3: 

Gebruik voorbeelden! Een smaak of voorkeur definiëren is een van de lastigste aspecten voor een ontwerper. Hoe weet je wat de klant aanspreekt of mooi vindt? Daarom vragen wij altijd om een aantal voorbeelden mee te sturen van logo’s of huisstijlen die de klant mooi vindt. Zo wordt het proces versneld en de communicatie makkelijker.

Tip 4

Lettertypes… Zoveel keus en verschillende meningen. Een lettertype is erg smaak gebonden en roept bij iedereen een ander gevoel op. Wij adviseren altijd twee lettertypes. Een strak en standaard lettertype dat gebruikt kan worden in regular, italic, bold etc. en een lettertype dat exclusiever is en bijvoorbeeld alleen in het logo en op de website wordt gebruikt. Bovendien is het exclusieve lettertype vaak custom made. Deze wordt afgestemd op de identiteit van het bedrijf. Vaak wordt er evenveel aandacht besteed aan het logo als het lettertype, al wordt dit door de klant vaak ‘vergeten’.

Tip 5:

Het logo in meerdere varianten. Vraag altijd om meerdere bestandsformaten en losse onderdelen van het logo. Heb je een kenmerkende lijn of beeldmerk in jouw logo dan is het prettig als je deze tevens los in kunt zetten. Daarom is het altijd handig om te vragen of de ontwerper de onderdelen tevens los wil aanleveren.

Natuurlijk is dit bij Make-ID vanzelfsprekend!

Tip 6: 

Zorg voor voldoende budget. Je kunt beter iets meer uitgeven aan een goede huisstijl die gelijk voor alle uitingen gebruikt kan worden, dan dat je blijft sleutelen waardoor je huisstijl niet meer consistent is! Vaak bied een ontwerper een totaalpakket, voordeliger voor jou en dan weet je zeker dat jouw huisstijldragers perfect op elkaar aansluiten!

© Copyright 2017 - Make-ID